#zuzetazkusila
30/05/2017
Mějte jiné auto!
Pražský magistrát má projekt, který se věnuje možnostem dopravy po Praze. Pod titulkem "chytře, moderně a pohodlně" nabízí možnosti "pěšky, na kole, mhd nebo eco vozidly". Ten projekt se jmenuje ČistOU StopOU PrahOU. A "OU-OU-OU" je přesně to, co si každý rozumný člověk musel říct, když tato iniciativa minulý týden zveřejnila video o tom, jak se v Praze žije s SUV.


Moje první myšlenka byla, jestli spot (shlédnout jej můžete ZDEvznikl ve 21. století, protože působí spíš jako z devadesátek. Těch nepěkných devadesátek.

Krátký film zobrazuje řidiče SUV jako typického macho, rozčíleného, ověšeného výraznými řetězy, s tmavými brýlemi a bílými teniskami. Upřímně, podobné typy potkávám spíš v MHD, s lahváčem v igelitce, než že bych si je spojovala s nějakým typem vozu.



Hlavní aktéři také působí několik dopravních přestupků, takže morální apel je zřejmý.
Vůz projíždí ulicemi, kde se mu naskýtá běžný obrázek Prahy – ulice plné aut, nikde místo k zaparkování. Což ovšem není problém typu auta, že. Řidič za jízdy SMSkuje s blondýnou v růžovém topu (mám to komentovat?), která na něj čeká před kavárnou Liberál (!!!). Zřejmě je to láska jako trám, protože po pár minutách dává fešákovi s károu sbohem a odchází s cyklistou v haleně se šněrováním, který přijel bez helmy (zřejmě aby si nezničil půl roku přerostlý účes), po chodníku a jen nedopatřením nemá kalhoty Rejoice.

Dojemnou scénu s dítkem, ze kterého je ve výši okének auta vidět jen bezmocný plyšáček ani nemá smysl rozebírat (copak ho nikdo nenaučil, že se přechází na přechodu??).
 
Video zobrazuje množství stereotypů a argumentačních faulů, ale nějakým omylem vůbec nezmiňuje, že zobrazené SUV je asi o 10cm kratší, než Superby, kterými jezdí tvůrci videa: pražští radní.

Ani po několika shlédnutích nemůžu přijít na to, co vede magistrát k tomu, že z veřejných financí platí kampaň zacílenou proti jedné konkrétní skupině obyvatel, používající jeden konkrétní typ produktu? Je nějaký životní styl správnější než jiný? Má se každý, kdo jezdí po městě větším autem, cítit jako kriminálník?
Nedalo mi to a otevřela jsem stránky projektu. Jak jsem dohledala, "vstupní náklad byl zhruba 1 milion korun, další investice budou k udržování portálu a dle aktuálních potřeb". (uvedl radní pro dopravu Petr Dolínek, duben 2016)

Neuvádí se přesně, kolik z rozpočtu padlo na web, ale některé stylistické perly jsou opravdu milionové.
Například: Po městě to jde tolika různými způsoby. Nejen autem! A my o tom dáváme vědět. Aby lidé věděli.
Nebo doporučení: Čeká vás v práci nuda nebo stres? Ať je to cokoli, menší výšlap vám zvedne náladu.
Vrcholem je e-shop, kde zakoupíte vkusná a smysluplná trička, potahy na polštáře nebo dokonce kabelky. Takže kdo nemá na SUV, může si zakoupit tričko s názorem.



    
Chápu a souhlasím s tím, že je v dnešní době fajn zamyslet se nad tím, jaký způsob dopravy kdy zvolím. I ti, pro koho ekologie není argument, musí uznat, že občas je rychlejší a ekonomicky výhodnější jet MHD, než autem. Ale občas taky ne. Pokud rozhodujete jen o své vlastní přepravě a vašem časovém rozvrhu, možnosti jak zvládnout den bez auta v Praze určitě jsou.

Pokud jste ale například manažer v obleku, nejspíš v zájmu vašich klientů a všech, s kým máte přijít do kontaktu, vyloučíte kolo.
Pokud jste například – a není to neobvyklá situace - matka dvou malých dětí, z nichž každé má nějaký program a nějaké potřeby a vy navíc chcete žít trochu aktivně, potom je auto –a to spíše větší auto – opravdu jediné řešení. Představa, že naložím 2 autosedačky, 1 kočárek se stupátkem, svoje sportovní potřeby a cestou zpět ještě třeba větší nákup do vozítka typu Smart, je opravdu komická.

Zelení aktivisté by mě samozřejmě poslali do MHD, což mi ale v téhle konstelaci nepřipadá ani chytré, ani moderní, ani pohodlné. Také formulace, že SUV (neboli sportovně užitkové vozidlo) není vhodné auto do města, je trochu komplikovaná. Možná není. Ale kdo z vás si kupujete zvlášť auto do města a zvlášť pro všechny vaše ostatní potřeby? Většina lidí zváží veškeré okolnosti, svůj životní styl a požadavky a podle toho si koupí 1 auto.

Radní Dolínek na tiskové konferenci doporučuje, pořídit si vedle toho ještě „menší a levnější vůz, vhodný do centra města." Jinými slovy – mějte jiné auto. Ne auto, které chcete, ale auto, které magistrát chce, abyste měli.



V současné době, kdy lidé žijí aktivněji a více cestují na další vzdálenosti, jednoznačně narůstá počet vozů typu SUV a politická reprezentace by se tomu měla přizpůsobit a ne vymýšlet, jak se tomuto trendu bránit.

Já se snažím přemýšlet ekologicky, třídím odpad, není mi úplně jedno, jak se chováme k životnímu prostředí. Ale rozhodně nesouhlasím s výkřiky typu "ulice patří lidem, ne autům". Ulice měst patří jeho obyvatelům. Ať už si vyberou jakýkoliv typ dopravy. Všem a bez rozdílu.

Pojďme trochu věřit ve zdravý rozum, v to, že všichni nejsou lhostejní a že svoje rozhodnutí o svém životě dělají tak, aby byla "chytrá, moderní a pohodlná". Určitě by to bylo příjemnější, než žít v přesně vymezených mantinelech příkazů a zákazů.

Protože příště mi magistrát poradí třeba to, že mám místo kočárku používat šátek, když v metru nedokáže vybudovat dost výtahů.

80